Fotograf Alva Ohlsson   Abstrakt närvaro   - Hertha Hillfons tidiga verk i möte med Bengt Berglund     2 juni-23 september 2018   Utställningen lyfter fram den tidiga Hertha Hillfon som gjorde succé efter att ha gått ut Konstfack 1957. Med sina lekfulla och experimentella abstrakta skulpturer utmanade hon tidens stränga modernistiska ideal och bröt ny mark genom att tänja på gränserna mellan konst och konsthantverk och experimentera djärvt med lera och glasyrer. Hillfon var del av såväl en nationell som internationell rörelse som banade väg för ett nytt och friare formspråk.  Dessa tidiga abstrakta verk har dock här i Sverige hamnat i skuggan av Hertha Hillfons senare föreställande skulpturer - solansikten, klädesplagg, fåglar och porträtt. Utomlands finns ett betydligt större intresse för den tidiga Hertha Hillfon, vilket resulterat i att många av dessa verk sålts till andra länder. Genom  Abstrakt närvaro - Hertha Hillfons pionjärverk   lyfts ett viktigt men undangömt kulturarv fram i ljuset, liksom Hertha Hillfons betydelse som nydanande pionjär i svenskt konstliv.  Utställningens curator Marika Bogren, chef för Samlingar och kulturmiljö vid Gotlands museum, vill genom utställningstiteln visa på Hillfons förmåga till närvaro. Den abstrakta konsten härrör ur modernismens födelse och förknippas ofta med det manliga konstnärsgeniet och en intellektualisering av konsten. Hertha Hillfon förmådde dock kombinera det abstrakta formspråket med en handfast sinnlighet. Handens kontakt med leran var en fysisk upplevelse, materialet och hantverket oundgängliga för processen.  Utställningen består av ett urval av Hillfons abstrakta verk från 1958 till sent 60-tal. Verken hämtas dels ur Hertha Hillfons vänners samling, dels genom inlån från privatpersoner. Ett spektakulärt verk är den stora skulpturen  Vindbröte , som för första gången visas på en annan plats än den ursprungliga. Det är Hillfons första beställningsverk och gjordes till invigningen av hotell Portalen i Jönköping, men har stått undangömd i ett pannrum i årtionden. Vi har med många starka och generösa krafter, och inte minst ett betydande ekonomisk bidrag från medlemmar i föreningen Hertha Hillfons vänner, lyckats ta den till Skeppsholmen!  I utställningen presenteras också verk av Bengt Berglund, kurskamrat med Hertha Hillfon på Konstfack och senare verksam vid Gustavsbergs Porslinsfabrik. Tillsammans med Hillfon var Bengt Berglund del av den rörelse som kom att kallas Formens frigörelse i 1960-talets Sverige.  Marika Bogren är konstvetare och efter 18 år som intendent vid Nationalmuseum så kommer hon sommaren 2018 att tillträda som chef för samlingar och arkiv vid Gotlands museum. Marika Bogren arbetar på en doktorsavhandling om skulptören och formgivaren Tyra Lundgren (1897-1979) och är en efterfrågad föredragshållare och skribent.   Vernissage lördag 2 juni kl 12-16    Pressvisning torsdag 31 maj kl 11   Kontakt:  Inger Söderholm, verksamhetsansvarig  e-post: inger@ismk.se  tfn: 0709-969599  Länk till högupplösta pressbilder  här       Ny förbindelse - Julia Bondesson + Hertha Hillfon    3 februari-27 maj 2018   Utställningsåret 2018 på Hertha Hillfon ℅ Skeppsholmen inleds med ett möte mellan två konstnärer - två kvinnor ur olika generationer som båda hanterar sin respektive material med stor lyhördhet och skicklighet; ett möte mellan två material - trä och lera.   Julia Bondesson (född 1983) är baserad i Killeberg i Skåne, utbildad vid Kungliga Konsthögskolan och starkt influerad av asiatisk kultur med fokus på asiatisk dockteater som hon studerat i Taiwan, Japan och Thailand. Hon har tidigare ställt ut på bl a Färgfabriken och Vandalorum och är flerfaldigt stipendiebelönad. Bondessons karaktäristiska skulpturer av trä kan liknas vid teatervärldens marionetter; kroppar sammanfogade av grovhuggna lemmar med rörliga leder som bär upp känsligt täljda och mejslade ansikten. Det är kroppar att känna igen sig i; fråntagna allt pynt och hull, nedskalade nästintill benstommen blir de ett slags människotecken.  Julia Bondesson har personligen valt ut ett antal verk av Hertha Hillfon att möta de egna i denna utställning. Valet av verk lyfter fram en sida hos Hillfon som emellanåt kommit att skymmas av hennes monumentala och folkliga keramiska skulpturer. I denna utställning uppstår istället ett lågmält samtal som handlar om saknad och frånvarons möjligheter.  Hertha Hillfon ℅ Skeppsholmen är en konst- och kulturmötesplats i hjärtat av Stockholm tillägnad den banbrytande skulptören och keramikern Hertha Hillfon. Verksamheten startade i mars 2017 och drivs av den ideella föreningen Hertha Hillfons vänner.   Vernissage den 3 februari kl 12 -16    Julia Bondesson finns på plats i Stockholm under perioden 29 januari - 3 februari för intervjuer och förhandsvisning av utställningen.   Kontakt : Inger Söderholm, verksamhetsansvarig  tfn 0709-969599   Länk till högupplösta pressbilder    Julia Bondessons hemsida:  bonju.org    

                                                                          Fotograf Alva Ohlsson

Abstrakt närvaro - Hertha Hillfons tidiga verk i möte med Bengt Berglund

2 juni-23 september 2018

Utställningen lyfter fram den tidiga Hertha Hillfon som gjorde succé efter att ha gått ut Konstfack 1957. Med sina lekfulla och experimentella abstrakta skulpturer utmanade hon tidens stränga modernistiska ideal och bröt ny mark genom att tänja på gränserna mellan konst och konsthantverk och experimentera djärvt med lera och glasyrer. Hillfon var del av såväl en nationell som internationell rörelse som banade väg för ett nytt och friare formspråk.

Dessa tidiga abstrakta verk har dock här i Sverige hamnat i skuggan av Hertha Hillfons senare föreställande skulpturer - solansikten, klädesplagg, fåglar och porträtt. Utomlands finns ett betydligt större intresse för den tidiga Hertha Hillfon, vilket resulterat i att många av dessa verk sålts till andra länder. Genom Abstrakt närvaro - Hertha Hillfons pionjärverk  lyfts ett viktigt men undangömt kulturarv fram i ljuset, liksom Hertha Hillfons betydelse som nydanande pionjär i svenskt konstliv.

Utställningens curator Marika Bogren, chef för Samlingar och kulturmiljö vid Gotlands museum, vill genom utställningstiteln visa på Hillfons förmåga till närvaro. Den abstrakta konsten härrör ur modernismens födelse och förknippas ofta med det manliga konstnärsgeniet och en intellektualisering av konsten. Hertha Hillfon förmådde dock kombinera det abstrakta formspråket med en handfast sinnlighet. Handens kontakt med leran var en fysisk upplevelse, materialet och hantverket oundgängliga för processen.

Utställningen består av ett urval av Hillfons abstrakta verk från 1958 till sent 60-tal. Verken hämtas dels ur Hertha Hillfons vänners samling, dels genom inlån från privatpersoner. Ett spektakulärt verk är den stora skulpturen Vindbröte, som för första gången visas på en annan plats än den ursprungliga. Det är Hillfons första beställningsverk och gjordes till invigningen av hotell Portalen i Jönköping, men har stått undangömd i ett pannrum i årtionden. Vi har med många starka och generösa krafter, och inte minst ett betydande ekonomisk bidrag från medlemmar i föreningen Hertha Hillfons vänner, lyckats ta den till Skeppsholmen!

I utställningen presenteras också verk av Bengt Berglund, kurskamrat med Hertha Hillfon på Konstfack och senare verksam vid Gustavsbergs Porslinsfabrik. Tillsammans med Hillfon var Bengt Berglund del av den rörelse som kom att kallas Formens frigörelse i 1960-talets Sverige.

Marika Bogren är konstvetare och efter 18 år som intendent vid Nationalmuseum så kommer hon sommaren 2018 att tillträda som chef för samlingar och arkiv vid Gotlands museum. Marika Bogren arbetar på en doktorsavhandling om skulptören och formgivaren Tyra Lundgren (1897-1979) och är en efterfrågad föredragshållare och skribent.

Vernissage lördag 2 juni kl 12-16

Pressvisning torsdag 31 maj kl 11

Kontakt:

Inger Söderholm, verksamhetsansvarig

e-post: inger@ismk.se

tfn: 0709-969599

Länk till högupplösta pressbilder här

 

Ny förbindelse - Julia Bondesson + Hertha Hillfon

3 februari-27 maj 2018

Utställningsåret 2018 på Hertha Hillfon ℅ Skeppsholmen inleds med ett möte mellan två konstnärer - två kvinnor ur olika generationer som båda hanterar sin respektive material med stor lyhördhet och skicklighet; ett möte mellan två material - trä och lera. 

Julia Bondesson (född 1983) är baserad i Killeberg i Skåne, utbildad vid Kungliga Konsthögskolan och starkt influerad av asiatisk kultur med fokus på asiatisk dockteater som hon studerat i Taiwan, Japan och Thailand. Hon har tidigare ställt ut på bl a Färgfabriken och Vandalorum och är flerfaldigt stipendiebelönad. Bondessons karaktäristiska skulpturer av trä kan liknas vid teatervärldens marionetter; kroppar sammanfogade av grovhuggna lemmar med rörliga leder som bär upp känsligt täljda och mejslade ansikten. Det är kroppar att känna igen sig i; fråntagna allt pynt och hull, nedskalade nästintill benstommen blir de ett slags människotecken.

Julia Bondesson har personligen valt ut ett antal verk av Hertha Hillfon att möta de egna i denna utställning. Valet av verk lyfter fram en sida hos Hillfon som emellanåt kommit att skymmas av hennes monumentala och folkliga keramiska skulpturer. I denna utställning uppstår istället ett lågmält samtal som handlar om saknad och frånvarons möjligheter.

Hertha Hillfon ℅ Skeppsholmen är en konst- och kulturmötesplats i hjärtat av Stockholm tillägnad den banbrytande skulptören och keramikern Hertha Hillfon. Verksamheten startade i mars 2017 och drivs av den ideella föreningen Hertha Hillfons vänner.

Vernissage den 3 februari kl 12 -16 

Julia Bondesson finns på plats i Stockholm under perioden 29 januari - 3 februari för intervjuer och förhandsvisning av utställningen.

Kontakt: Inger Söderholm, verksamhetsansvarig

tfn 0709-969599

Länk till högupplösta pressbilder

Julia Bondessons hemsida: bonju.org

 

HH_Kanna_Skulptur_stengods.jpg

Vardagens poesi - Fotograf Johan Westin

Pressinbjudan 25 september 2017

Ny utställning!
Vardagens poesi – 30 september-28 januari 2018

En helt ny utställning öppnar inom kort på Stockholms senaste kulturverksamhet, Hertha Hillfon c/o Skeppsholmen. Den nya utställningen med titeln ”Vardagens poesi” är kurerad av Cilla Jahn, konstregissör och författare. Cilla Jahn har valt ut verk ur Hertha Hillfons omfattande produktion tillägnade vardagen och hemmet.

Cilla Jahn arbetade tillsammans med Hertha Hillfon i många offentliga projekt. I Stockholms län kan vi bland annat se Trumslagaren utanför PUB, nuvarande Scandic Haymarket, Syster Vatten och Broder Vinden på Garnisonen på Valhallavägen, Vardagens poesi på Tyresö Strandtorg, Stilleben med Astrid Lindgren vid Filmstaden i Solna och Tuppen Hammurabi, En kruka fylld av drömmar i Rissne.

”Så kom det på min lott att få göra en Hertha Hillfon-utställning ur Herthas perspektiv”, säger Cilla Jahn. ”Det gör jag gärna efter att vi arbetat tillsammans sedan ett kvarts sekel. Jag vill presentera en utställning under temat – Vardagens poesi - med Herthas livsväv som framhäver vardagens betydelse för kvinnan i konsten.”

Cilla Jahn valdes av Svenska Dagbladet till Årets Stockholmska 1996 för sin insats som idégivare och genomförare av Konstprojektet Gud Fader på Himmelsbågen av Carl Milles och Marshall Fredericks som ursprungligen gjordes för FN och som idag hälsar besökare välkomna till Stockholm. Parallellt med utställningen ”Vardagens poesi” arbetar hon med konstprojektet Tollare.

”Vi är oerhört glada över att Cilla Jahn har tackat ja till att göra den nya utställningen”, säger Eric Sjöström, styrelseordförande. ”Det möjliggör att vi kan presentera en ny utställning för våra många besökare och visa en central aspekt av Hillfons konstnärskap.”

Invigningsutställningen under våren och sommaren 2017 kurerades av Hillfons närmaste medarbetare, keramikern och brorsbarnet Calle Forsberg samt smeden och utställnings- makaren Peder Wol randt.

Pressvisning 28 september kl 11.00-12.00
Träffa Cilla Jahn, curator och Eric Sjöström, ordförande i Hertha Hillfons Vänner och passa på att ta en smörgås och kaffe.

Mer information https://www.herthahillfonskeppsholmen.se

Hertha Hillfon c/o Skeppsholmen öppnade i mars i år och är tillägnad den nyskapande konstnären Hertha Hillfon (1921-2013), och är den första kulturverksamhet i Stockholm som är tillägnad en konstnär som är kvinna. Verksamheten initierades och drivs av den ideella föreningen Herta Hillfons Vänner med stöd av Stockholms stad.

Kontakt
Inger Söderholm, verksamhetsansvarig
inger@ismk.se
Tel 0766-10 33 51

FOTOGRAF: JOHAN WESTIN